21 Şubat 2013 Perşembe

Sabahattin ALİ- MAHKEMELERDE

  Mahkemelerde okuduğum dördüncü Sabahattin ALİ kitabı! Daha önce aşkla Kürk Mantolu Madonnayı, hüzünle Kuyucaklı Yusuf 'u ve İçimdeki Şeytan'ı okudum. Mahkemerde özellikle seçtiğim bir Sabahattin ALİ kitabı değildi çünkü 2013 yılında planlarım dahilinde tüm kitaplarını okumak var. Twitter dan bana ulaşan Yapıkredi Kültür Yayınları  kitap hediye etmek istediklerini söyleyip bir de benim listeden seçip beğendiğim kitaplar olsun dediklerinde bir taneside mutlaka Sabahattin ALİ olmalı diye düşündüm. Burdan YKY'na tekrar çok teşekkür ederim. Hepsi keyifle okunmak için sırasının gelmesini bekliyor:)
    Tarihimi de attım:)
    Arka Kapak;
    "...Hülasa: Kuyucaklı Yusuf yüzümüzü ağartacak bir sanat eseridir. Zararlı bir tarafını göremedim. Mevzuubahis tenkitler bugün el üstünde tutulan bazı Avrupa şaheserlerinde gördüğümüz -aynı mevzulara ait- tenkitler yanında son derece masum ve küçük kalır. Yanlız bir şahsın ve bir romanın değil, memleketimizde ilerlemesi lazım bir büyük ve faydalı sanatın da davasını gören Cumhuriyet adliyesinden zaten zayıf olan Türk romanının cesaretini kıracak bir karar çıkmayacağını kuvvetle ümit ederim.
                                                                               Maarif Vekaleti Müfettişlerinden Reşat Nuri"

    Yazarlığının yanısıra siyasal kimliği de öne çıkan Sabahattin ALİ, 1930'lu ve 1940'lı yıllarda Sol görüşlü olmanın bütün zorluklarını yaşadı. Filiz Ali'nin babasına ait bir sandıkta bulduğu belgeler, bu zorlukların ve çilelerin birer tutanağı niteliğindedir. Mahkemelerde Türk edebiyat tarihinde ilk defa Kuyucaklı Yusuf için Reşat Nuri tarafından yazılmış, sansür konusunda hala geçerli sayılabilecek görüşlerin ifade edildiği raporu, Sabahattin ALİ'nin soyadı konusundaki hassasiyetini, dönemin ünlü kişileri ile arasında geçen tartışmaları ve özel hayatına ışık tutacak birçok belgeyi içeriyor.
    Benim hatam şu oldu ki bu kitabı almadan önce daha kapsamlı bir araştırma yapıp yanında bir de sözlük almalıymışım çünkü çoğu Arapça yazılmış belgeleri Türkçeye çevirildiği için çok fazla anlamını bilmediğim eski türkçe kelime vardı. Evet kitabı okurken google beni yanlız bırakmadı ama bazen anlamakta zorlandığım yerler olmadı desem yalan söylemiş olurum.
    153 sayfa da Sabahattin ALİ'nin yakasını bırakmayan yasaklar, suçlamalar, davalar ve dilekçelerle nasıl uğraştığını anlatıyor. Benim de bayıla bayıla okuduğum Kuyucaklı Yusuf yüzünden başının ne kadar saçma sapan belaya girdiğini belgeler ile ispatlıyor. Ben üzülerek okudum çünkü; o yıllarda Sabahattin ALİ'yi böyle saçma sapan şeylerle üzüp, meşgul etmeyip onu sık sık mahkum etmeselerdi belki de bize keyifle okuyacağımız daha çok eser yazabilirdi. Sabahattin ALİ sever tüm kitap severlerin mutlaka okuması gereken bir kitap Mahkemelerde...

2 yorum:

  1. Oncelikle yaptiklari jest muthis.. cidden senin adina cok sevindim tatlim.. Biri benden seyahat yazisi istediginde ben de cok ozel hissediyorum.. eminim senin icin de oyle.. Sabahattin Ali gec bulundu ama insallah sindire sindire tum kitaplari okunacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Lülüm:)Güzel yorumun ve ilk günden beri olan desteğin için çok teşekkürler Tatlım:)O kadar mutlu oldum ki anlatamam:)Eminim en kısa zamanda tüm Sabahattin Ali kitapları okunucak:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...